Krisekommunikation

Sådan gør du for at sikre kommunikation i kriser

Hvis der opstår en vanskelig eller kritisk situation i din afdeling eller på din arbejdsplads, er det vigtigste først og fremmest at skabe kontrol og overblik over situationen. 

Dernæst skal I styre kommunikationen om krisen, så de vigtigste målgrupper får den rigtige information, og I undgår, at krisen forværres på grund af dårlig eller mangelfuld kommunikation. 

Kommunikationsteamet kan hjælpe jer med at skabe et overblik over kommunikationen, f.eks. budskaber, målgrupper og relevante medier.

Sådan gør du, når krisen opstår:

  1. Ledelsen i det berørte center kontakter Kommunikation
  2. Ledelsen i det berørte center nedsætter en krisestab, som fordeler roller og udpeger talsperson(er)
  3. Krisestaben afdækker fakta og udarbejder responsstrategi
  4. Kommunikation organiserer kommunikationsarbejdet - evt. i samarbejde med medarbejdere i centret.  

Kommunikationsteamet

  • Udarbejder målgrupper og hovedbudskaber
  • Opdaterer indhold på kommunens hjemmeside, Sociale medier og intranet – evt. i samarbejde med lokale indholdsredaktører
  • Koordinerer og rådgiver om pressekontakt efter aftale med kriseledelsen 
  • Bistår kriseledelsen med at overvåge mediebilledet og løbende vurdere behov for yderligere information, ændringer osv.